Romania repornita prin asigurari

Introducere

Cand oamenii au o situatie dificila, isi aduc aminte si se intorc catre Dumnezeu. Cand afacerile au o problema, ce fac? Dau cu aghiazma pe servere? Oamenii sunt emotie, sanatate, varsta, comunicare, dezvoltare, familie, prieteni; firmele sunt profit, munca, active, clienti, angajati, roboti. Ce merge pentru oameni, nu merge neaparat si pentru firme.

Vrem microintreprinderi, IMM-uri, grupuri, corporatii, fundatii? Pe cine ajutam din taxele noastre? Sa ne amintim ca unul dintre rolurile statului este sa colecteze, sa pastreze si sa redistribuie avutia. Taxele colectate de la oameni si firme ar trebui gestionate separat? Avem nevoie de o religie pentru afaceri, care sa explice, sa prevada si sa ofere alinare pentru situatiile neprevazute. Este vremea sa ne aducem aminte ca asigurarile sunt domeniul (privat) care gestioneaza in fiecare zi evenimente nedorite, bruste si neasteptate. Avem sansa ca statul si asigurarile sa lucreze cot la cot pentru bunastarea societatii. Vreau sa fim copiati de alte tari.

Cateva reflectii pentru claritate

  • pe termen scurt, avem o casa care arde – este prea tarziu pentru asigurare, dar putem sa ne pregatim pentru urmatoarele crize
  • pe termen lung, s-a scris deja despre cum ajuta asigurarile societatea, nu reluam
  • asiguratorii nu au capacitatea de a prelua financiar anumite tipuri de evenimente devastatoarea cum ar fi razboiul, seceta, pandemiile, dar ar avea posibilitatea de a le investiga si documenta (similar unui dosar de dauna clasic)
  • sa incurajam responsabilitatea individuala, pe principiul “Unde pune omul mâna, pune Dumnezeu mila”. Nu vrem mai multe asigurari obligatorii pentru afaceri
  • sa spunem un “NU” hotarat inovatiei – sa recunoastem ca avem deja suficiente piese de puzzle nefolosite, cu care putem realiza lucruri incredibile

Fondul

Astfel, aplicand principiile din asigurari, atunci cand apar situatii catastrofale neprevazute la nivel national, autoritatite decid utilizarea unui Fond stiut si constituit in avans, care se imparte in mod egal, dar nu mai mult decat pierderea, folosind mecanismele si munca oamenilor din domeniul asigurarilor. Fondul poate fi suplimentat.

Avem in Romania un exemplu care deja a functionat acum cativa ani – fermierii care aveau asigurare pentru riscurile de baza ale culturilor agricole primeau despagubiri in caz de seceta, direct de la stat. Cum am putea extinde acest mecanism si pentru alte situatii neprevazute? De aici lucrurile par sa se complice, dar cum toata lumea se pricepe la fotbal si la politica, de ce s-ar speria tocmai de asigurari? Sa vedem ce asigurari ar putea incheia firma si cum ar putea interveni Fondul in oglinda, uitandu-ne la sfanta patrime a afacerilor: antreprenori, angajati, clienti si terti.

Oglinda

Antreprenori

asigurare de proprietate si intreruperea activitatii, asigurari obligatorii (PAD, D&O pentru SA, etc.)

Fondul

despagubiri daune directe sau intreruperea activitatii pentru seceta, pandemii, etc.

Angajati

asigurare de raspundere a angajatorului fata de angajati, asigurari de somaj, folosire deduceri fiscale pentru asigurari de sanatate, de viata si pilonul 3 de pensii

Fondul

preluare risc raspundere a angajatorului si de somaj in pandemii, somaj tehnic sau alte reduceri de taxe

Clienti

asigurare de raspundere civila pentru produse si/sau profesionala pentru servicii (o parte sunt deja obligatorii), plus asigurare de creante comerciale

Fondul

preluare risc asigurare de creante comerciale pentru partenerii interni

Terti

asigurare de raspundere civila generala, redirectionare 2% impozit, ITP valabil, incheiat toate asigurarile obligatorii (RCA auto, raspundere aeronave, etc.)

Statul

acces contracte cu autoritatile publice, diverse finantari, fonduri UE, etc.

In concluzie, avem nevoie

  • de o decizie politica pentru Fond, urmand interesul public
  • de o acoperire cu asigurarile mentionate, cat mai larga, voluntara si transparenta, a fiecarei firme. Este necesar un sistem online cu situatia asigurarilor firmelor (de tip da/nu, fara alte detalii vizibile, cum ar fi de exemplu data de expirare), in care raporteaza creatorii locali de produse – asiguratori sau brokeri.
  • ca rapoartele de audit sa includa si o sectiune despre asigurari
cum ajuta asigurarile la cresterea economiei